Selecteer een pagina

Kettlebell Training

Geschiedenis

Een ‘Kettlebell’ wordt ook wel ‘Ball Of Strength’ of ‘Girya’ genoemd, het is een traditionele Russische trainingsproduct. Het ziet eruit als een metalen kanonskogel met een handvat en is het ultieme trainingsapparaat voor fysieke training.

Het woord Kettlebell verscheen voor het eerst in het Russische woordenboek in 1704. De mensen die met de Kettlebells trainden werden ‘Gireviks’ genoemd. Deze ultieme cardio/kracht training ontwikkelde zich door de tijden heen tot een trainingvorm voor o.a. het Russisch leger en de geheime diensten. Er ontstonden ook vele GIRYA verenigingen over heel Rusland waar diverse vormen van GIRYA-trainingen werden ontwikkeld.

 

Ongeveer 20 jaar geleden introduceerde een voormalig specialforce trainer -Pavel Tsatsouline- het in Amerika, waar het enorm populair werd. De trainingsmethodieken werden nog meer geperfectioneerd. Topsporters, het Amerikaanse leger, elite troepen, politie en brandweer gebruiken deze trainingsvorm intensief. Ook de fitnesswereld ontdekte deze geweldige allround trainingsvorm waardoor het nu in steeds meer landen erg populair begint te worden.

“Geen enkele andere sport ontwikkelt ons lichaam en onze kracht zo goed als de Kettlebell dat doet, bij onze Kettlebell atleten”, meldde het Russische magazine Hercules in 1913 al.

Training

Mobiliteit, kracht, conditie en core stabiliteit. Alles komt samen in het trainen met kettlebels. Eerst word de basis aangeleerd en de mobiliteit verbeterd. Eenmaal ingewerkt kunnen de oefeningen eventueel complexer gemaakt worden. Het ligt je of het ligt je niet maar je kan het zeker leren. Ikzelf ben om en heb me daarom gespecialiseerd in deze oefenvorm!

Doordat je vele spieren tegelijkertijd inzet neemt ook je uithoudingsvermogen enigszins toe. Met recht kun je spreken van een ‘total body workout’.

Afhankelijk van je lichaamsgewicht en je trainingsintensiteit verbrand je ongeveer in dertig minuten al snel 400 calorieën. En ben je al overtuigd van al deze voordelen en wil je graag aan de slag?
Vraag een GRATIS proefles aan!

Oefening voorbeeld

Swing Squat

stap 1

Swing Squat

stap 2

Swing Squat

stap 3

Swing Squat

stap 4

Swing Squat

stap 5